fredag den 31. oktober 2008

Amerikanske kristne tilbeder den gyldne kalv

Det aller-aller-aller-første af de 10 Bud, som Moses 2 gange hentede ned fra Sinai-bjerget, er "Du må ikke lave dig støbte guder". Det er et meget vigtigt bud. Det er vel for fanden derfor, det er det allerførste Gud kom på, og han bliver altså pisse-sur, hvis hans folk ikke overholder det.

Det var også det første bud, der blev brudt. Ikke så snart var Moses gået op på bjerget for at holde palaver med Gud, før hans folk blev forvirrede og begyndte at smelte al deres guld om til en statue af en tyrekalv, som de så begyndte at tilbede. Moses blev så vred, da han så det, at han smadrede de to stentavler med bud, som Gud havde givet ham, og Gud konstaterede fortrød (ikke for sidste gang), at han havde udvalgt disse folk og besluttede sig (ikke for sidste gang) til at slå dem alle ihjel. Moses fik dog formildet Gud lidt, og sørgede selv for at blot 3.000 jøder blev myrdet. Det er altså ikke et bud, man kan tage let på!
(Læs om den historie i Det Gamle Testamentes Anden Mosebog, kapitel 32)

Et par tusinde år senere blev Jesus, Guds udenomsægteskabelige søn, også engang rigtig vred. Det var da han kom til Jerusalem og stødte på nogle finansfolk, som udenfor et tempel var igang med at spekulere i aktier, optioner og valuta. Jesus var normalt en meget mild person (meget ulig sin far), men her blev han altså virkelig arrig og begyndte at vælte bordene og jage kapitalisterne væk.
(Læs om den historie i Det Nye Testamente: Markus-evangeliet kapitel 11, Matheus kapitel 21, Lukas kapitel 19 og i Johannes-evangeliet kapitel 2)

Der er altså 2 ting, man kan være sikker på som kristen: Man må ikke danse omkring en guldkalv, og finansspekulanter er ilde sete. Eller: du må ikke tilbede Markedet.

Udenfor Wallstreet - det amerikanske og globale centrum for finansspekulation - er der meget passende en statue af en guldkalv. Det går som bekendt ikke så godt for det amerikanske og globale finans-marked i øjeblikket, og ved at læse Biblen kunne man få den tro, at bogstavtro kristne ville bebrejde vor tids vekselerere, som Jesus var så sur på, og de mange som har sat deres "tro" på Markedets kraft, og de der ligefrem har påkaldt sig Guds beviselige vrede over guldkalve.

Men nej. En gruppe kristne i USA er tværtimod igang med lige præcis de ting, som det er bevist, at både Gud og hans søn bliver stik-tossede over! De har flyttet deres kirke hen til Wallstreet, hvor de beder Gud om at rette op på den økonomiske krise - og de gør dette rundt omkring Wallstreets statue af en guldkalv!

Idéen kom fra den moderne udgave af Moses, den amerikanske Cindy Jacobs, som jævnligt taler personligt med Gud. Hun mener ikke, at krisen er Guds hævn over de kætteriske tilbedere af Markedet og Guldkalven. Næh, den er Satans værk... og jøderne og de homoseksuelle bærer også en del af ansvaret!

For disse kristne er det altså ikke længere forkert at danse omkring Guldkalve og tilbede Mammon. Og de må jo vide det, for Cindy er ifølge hende selv ikke den eneste, som er blevet udnævnt til profet for nylig og personligt har modtaget disse kontra-ordrer fra Gud selv. Noget lader altså til, at Biblen må skrives om.



Billedet stammer herfra
Læs interviewet med Profeten Cindy

Ingen kommentarer:

Send en kommentar