fredag den 31. oktober 2008

Kritik er en trussel for ytringsfriheden...?

"Jeg må sige og mene hvad jeg vil, men du må ikke sige, hvad du mener, om det jeg siger. Hvis du kritiserer det, jeg siger, så truer du min ytringsfrihed, så du skal holde din kæft."

Denne fuldstændigt forskruede opfattelse af "ytringsfriheden", som vi har hørt adskillige gange i Danmark især i kølvandet på "Muhammed-krisen", hvor et medie besluttede sig for at åbent at håne og tilsvine en befolkningsgruppe, hvorefter alle, der ytrede sig kritisk om denne handling, fik at vide at det måtte de sandelig ikke, for hvis de ytrede sig kritisk om den, så var de "imod ytringsfriheden". Man skal være rablende vanvittig (eller en dygtig, løgnagtig demagog), for at føre det argument, at ytringsfrihed betyder, at kritik af ytringer er forbudt.

Og dog... denne bizarre opfattelse er nu ikke så ualmindeligt. Jeg har af og til stødt på den på diverse debat-foraer på nettet m.v. hvor folk reagerer på kritik af deres holdninger og påstande med "jeg har ret til at mene hvad jeg vil". Javist, har du da det - og jeg har ret til at påpege, at det er forkert eller kritisabelt. Din ret til at have vanvittige meninger, betyder altså ikke, at jeg ikke har ret til at kritisere dem. Det ville jo være en begrænsning af min ytringsfrihed.

Det her burde være åbenlyst for voksne mennesker med bare en minimal viden om politiske rettigheder, og da især for en siddende guvernør og måske kommende vicepræsident i USA. Så det siger ikke så lidt om Sarah Palins totale uvidenhed, at hun idag i et interview med en stærkt højre-orienteret radio-vært, benyttede netop dette børnehave-argument.

Sarah Palin har i sin valgkamp spredt en masse bagvaskende løgne med nogenlunde samme formål og effekt som Jyllandspostens tegninger: at forhåne og latterliggøre (og skabe frygt og had). Det har hun jo for så vidt ret til, omend hendes løgne faktisk grænser til det ulovlige. Men andre har naturligvis også ret til at kritisere hende for det, og medierne, der skal dække valgkampen, har naturligvis ret at kritisere hende for at have en valgkamp, der udelukkende består af person-angreb på sin politiske modstander.

Det skulle man ihvertfald tro. Den amerikanske forfatning siger ihvertfald, at der ikke må laves nogen lov, der begrænser pressens frihed. Men ikke ifølge Sarah Palin. Nej, ifølge USAs måske kommende vicepræsident, så er det den frie presse og dens kritik, som er en trussel for ytringsfriheden. Hun fortalte i interviewet, at hun mener at den del af forfatningen, som sikrer presse- og ytringsfriheden, er truet, hvis politikere ikke kan lukke en masse lort ud, uden rissiko for at journalister skriver kritisk om det.

Ytringsfriheden er sandelig truet ... hvis en politiker med en sådan opfattelse af politiske rettigheder bliver vicepræsident.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar