fredag den 31. oktober 2008

Musik og politik, der inspirerer og giver håb

Hvis man kaster et blik på de danske blogge, der i Blogbot.dk er kategoriserede under "filosofi", opdager man, at størstedelen af dem "bare" handler om musik, film og litteratur. Det lader altså til, at æstetik fylder langt mere i den filosofiske blogosfære, end det gør i filosofien generelt, hvor det efter min bedste overbevisning blot er et mindre og ret perifært emne.

Nu er det ikke fordi, jeg vil underkende kunstens rolle for menneskers liv, men jeg interesserer mig mere for emner, jeg synes, har mere håndgribelig indvirken på vore liv og handlinger. Jeg er af en eller anden grund en af de få i blogbots filosofi-sektion, som ofte skriver om politik og etik - emner, der ellers fylder meget indenfor filosofien generelt. Mine indlæg er ikke altid "dybt filosofiske" - en blog er jo et personligt medie, hvor man kan skrive hurtige kommentarer til hvad der nu end falder én ind - og af og til fylder nogen emner mere end andre. Lige for tiden er jeg af oplagte grunde ret optaget af det amerikanske præsidentvalg.

Men der er ingen grund til at skille mig ud fra de typiske indlæg på Blogbot, for emnerne Politik og kunst kan naturligvis forenes - og bliver det ofte. Dette emne vender jeg sikkert tilbage til senere - ligesom emnet "hvad synes jeg er interessat og filosofisk", men lige her og nu, vil jeg gerne præsentere en video, der kombinerer æstetik og det amerikanske præsidenvalg.

Jeg kender ikke MC Yogi, men hans video hér er efter min mening fantastisk. Både rent visuelt, lyrisk og politisk. Ikke at jeg deler hans store tiltro til, at Obama som præsident vil medføre drastiske politiske forandringer i USA eller andre steder, men videoen præsenterer fremragende den psykologiske effekt Obamas kampagne har haft. Den har startet en mentalitet, hvor folk tør at håbe på forandring og forbrødring, på fremdadrettet politik for at gøre folks liv bedre, og et inklusivt samfund, hvor folk tager sig af hinanden, istedet for at leve i frygt for og mistro til hinanden. Som sagt tror jeg ikke, at politikeren Obama vil ændre særligt meget rent politisk, men hvis den mentalitet kan bevares hos folk, så ville det da være en god lille ting.

Det er den mentalitet, denne video beskriver ekstra-ordinært godt. Hvis man sammenligner dens budskab om at turde håbe på et godt liv med McCain-kampagnens budskaber om splittelse, had og frygt, så kan man måske forstå lidt af grunden til hvorfor dette valg føles ekstra vigtigt for mange i USA. I denne video er emnerne æstetik, etik og politik virkelig identiske.


Obama '08 - Vote For Hope from MC Yogi on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar