søndag den 15. februar 2009

Hiphop fra det uheldige land

Først et fantastisk stykke satirisk rap, hvor den ikke-eksisterende israelske gruppe "X-Plain" begiver sig ud i det, der på hebraisk hedder "hasbara". Hasbara betyder "forklaring" og er mere teknisk ordet for israelsk statspropaganda og spin, når staten skal "forklare" Vesten, hvorfor krigene, diskriminationen, besættelsen og kolonialiseringen faktisk er helt okay og retfærdig. Gruppen "X-Plain" findes som sagt ikke. Videoen her er nemlig lavet til og af det israelske satire-show "Eretz Nehederet" (dejlige land), og tager tykt pis på netop den israelske propaganda eller "forklaring".



Samme historie - set fra den anden side. Den palæstinensisk-israelske (de stammer fra den palæstinensiske by Lud i det, der nu er israelsk territorie) gruppe DAM (arabisk: evighed, hebraisk: blod) var nogle af de første palæstinensiske rappere og har fået international succes og båret den palæstinensiske hiphop-scene op og frem. DAM startede ikke som en politisk gruppe, men da den 2. intifada brød ud, tog de fat på emner som deres egen rolle som palæstinensere med israelsk statsborgerskab og solidariteten med de palæstinensere, der lever uden rettigheder i sit eget land. Blandt deres hits er det hebraisk-sprogede "Født her", der handler om netop forskellen i livsvilkår for den oprindelige befolkning og de nye bosættere, samt det det arabiske nummer "Meen Erhabe" ("Hvem er terroristen?"), der fortæller samme historie som i ovennævnte satire - bare fra den modsatte synsvinkel - nemlig historien om statsterrorisme. Begge numre kommer her med engelske undertekster.





DAM er ikke den eneste talentfulde palæstinensiske rap-gruppe. De har givet inspiration til hvad der nu er en sprudlende scene af kreativitet. Den palæstinensiske hiphop-scene er et glimrende eksempel på, hvordan kultur forstået som livsbetingelser påvirker kulturelle udtryk. Daglig chikane, diskrimination, checkpoints, håbløshed, narko m.v. hører til hverdagen for en palæstinenser med og uden israelsk statsborgerskab, så at rappe om sin hverdag og virkelighed kan i Palæstina ikke undgå at være politisk og social-kritisk. Den palæstinensiske hiphop tager derfor hiphoppen tilbage til dens oprindelige udgangspunkt. Hiphoppen i Palæstina har dog også været med til at bryde med nogle af de lokale tabuer. Gruppen P.R. (Palestinian Rapperz) fra Gaza-striben har således kæmpet mod de mere konservative kredses fordomme mod "vestlig musik", og de patriarkalske barrierer har været gennembrudt af kvindelige rappere som Sabreena og Arapeyat. Der er kort sagt et langt mere kreativt og progressivt hiphop-miljø i Palæstina end der er i for eksempel Danmark.

Alt dette vises i den fremragende dokumentar-film Slingshot Hiphop, hvor medlemmer af DAM forklarer hiphoppens fødsel i Palæstina. Filmen følger DAM, P.R. og de andre ovennævnte rappere - deres dagligdag, inspiration, politiske udvikling og kamp for at lave musik på trods af fysiske, politiske og kulturelle barrierer. Filmen udkom i vinteren 2008 og er værd at se, uanset om man interesserer sig for hiphop, politik eller kultur generelt. Her er traileren til filmen:



2 kommentarer:

  1. Må jeg anbefale dig at checke denne dokumentar-film om rap i Israel: http://www.ruthfilms.com/html/fs_channels_of_rage.html

    Blev vist i Vester Vov Vov under en natfilm-festival for nogen år siden.

    SvarSlet
  2. Det må du gerne :) Den havde jeg ikke hørt om før, men jeg vil gerne se den. Desværre har jeg ind til videre kun kunnet finde den med hebræiske undertekster.

    SvarSlet