onsdag den 25. marts 2009

Hvorfor ved vi så lidt?

Den seneste måneds tid er en halv snes gamle, etablerede delstatsdækkende aviser i USA gået fallit eller har besluttet sig for at indstille den daglige papir-avis og gå rent digitalt for at spare penge. Det skyldes selvfølgelig den økonomiske krise, og det bør vel ses som en katastrofe for demokratiet at der bliver færre og færre medier, så samtlige nyheder produceres af den samme lille gruppe af landsdækkende konglomerater. Eller bør det? Er det så slemt, at der bliver færre medier, hvis de alligevel alle har det samme indhold?

Her fortæller direktøren for Public Radio International, Alisa Miller kort om nogle tendenser i nyhedsdækningen i de amerikanske medier.



Er det anderledes i Danmark? Hvad er anderledes? Intetsigende og fuldstændigt urelevant og vulgært kändis-stof fylder ikke så meget igen i danske seriøse medier, som det trods alt gør på både CNN og andre amerikanske såkaldte nyhedsstationer. Provinsialismen har heller ikke helt samme form i danske medier, som i amerikanske, hvor der vitterligt ikke bliver skrevet meget om globale forhold, hvis ikke de berører amerikanske - men til gengæld har de danske medier en tendens til at lade som om, at alt i virkeligheden handler om Danmark. Hvad ellers?

Især af relevans for også den danske presse er (synes jeg) fænomenet med pre-fabrikerede nyheder fra bureauerne Ritzau, AP, Reuters m.v. hvor de samme uresearchede artikler havner i samtlige medier med nøjagtigt samme ordlyd uden at blive brugt til det, de egentlig burde være: telegrammer, der gør journalister opmærksom på en sag, de så selvstændigt kan bygge videre på eller sætte i perspektiv og kontekst. Helt ærligt: i internet-alderen kan vi altså godt selv finde pressemeddelelser, hvis det er det, vi vil læse, så det behøver man ikke at ansætte journalister for at videreformidle, hvis de ikke bruger dem til andet.

Det er måske dér de lokale aviser vitterligt er vigtige: Når de landsdækkende medier blot formidler de samme historier fra de samme bureauer til det samme "marked", og ikke gør noget for at vinkle historierne med egen research eller perspektiv, så er det så meget mere vigtigt, at der er lokale medier, som i det mindste kan sætte begivehederne i en lokal kontekst og fortælle hvad de betyder for lokale forhold. Men det kræver selvfølgelig at de lokale medier gør dette arbejde.

Tak, iøvrigt, til Sylverster Blogstorff, som har mere om journalistikkens og mediernes krise.

1 kommentar:

  1. God bemærkning med de præfabrikerede nyheder fra Ritzau etc.

    SvarSlet