torsdag den 30. juli 2009

Er du klogere end en politiker?

En quiz til de 12-13 årige (eller yngre eller ældre - jeg ved ikke hvornår man har procentregning og gennemsnit i folkeskolen idag, men alle aldersgrupper må gerne være med):


1) Eftersom USAs befolkning er 10 gange større end Canadas befolkning, så må der også være 10 gange flere ulykker og dødsfald. Derfor kan man regne ud, at den gennemsitlige levealder i Canada må være højere end den gennemsnitlige levealder i USA. Er det korrekt?

2) Hvis 39 procent af alle mænd i Danmark ikke bruger deres lokale bibliotek og det samme gør sig gældende for 30 procent af alle kvinder, så betyder det, at 69 procent af den samlede danske befolkning ikke går på biblioteket. Er det korrekt?







(tænk lidt over det, inden du læser videre...)







Hvis du har svaret "Nej! Beggge eksempler er helt forkerte - sådan fungerer procenter og gennemsnit jo ikke," så er du klogere end nogen af dem, der bestemmer over dig (og så kan vi være glade for at vores uddannelsessystem trods alt kun er blevet bedre med tiden).



Den første udtalelse kom for et par dage siden fra den amerikanske højreorienterede tv-vært Bill O'Reilly, som har rigtig meget indflydelse på amerikansk politik og på hvad mange amerikanere tror er sandt. Han kan ikke bestå en 7. klasses matematik-prøve, men alligevel brugte han dette forkerte regnestykke til at bilde nogle millioner amerikanere ind, at deres sundhedssystem er mindst lige så godt som det i Canada, selvom canadianerne jo i gennemsnit lever længere end befolkningen i USA, da det jo er "klart" at folk i Canada i gennemsnit lever længere, da der jo er færre af dem og derfor færre ulykker. Derfor mente han ikke, at der var nogen grund til at gøre det amerikanske system bedre, end det er idag.

Den anden udtalelse kom for 10 år siden (jeg kom til at tænke på den, da jeg så Bill O'Reillys vrøvl) fra en dansk højreorienteret politiker i Folketinget, Aase D. Madsen. Hun kan ikke bestå en 7. klasses matematik-prøve, men alligevel brugte hun dette forkerte regnestykke til at argumentere for, at "70 procent" af danskerne ikke gider at gå på biblioteket, selvom der i virkeligheden var omkring 70 procent, der brugte bibliotekerne jævnligt. Derfor mente hun iøvrigt, at bibliotekerne skulle holde op med at betjene indvandrere.



Er det ikke fantastastisk, at du er klogere end folk med så meget magt og anseelse? Glæder du dig ikke til du en dag kan sige til dem, der bestemmer: "Nej, nu må i altså lige holde op, og høre efter engang! Det i siger er jo det rene vrøvl!"

Det er det, jeg har den her blog for. Jeg har godt nok ikke rigtig nogen indflydelse, og vores politikere (både dem i USA og dem i Danmark) har sagt, at de ikke gider at høre på "eksperter" og "videnskaben". Det er altså folk som dig, der har forstået procenter og den slags, de taler om, og som de ikke gider høre på. Men alligevel, så får man jo lyst til at råbe "Nej, du det du siger er jo dumt og forkert!" - også selvom der ikke er nogen, der hører efter.

Nu er det ikke fordi, jeg vil have, at du skal synes, at dem, der ikke er så gode til matematik, ikke skal have noget at have sagt. Men hvis der er nogen, der vil bestemme over dig og fortælle dig, hvad du skal mene og gøre, så er det altså ikke sikkert, at de ved særligt meget, og derfor er det ikke sikkert, at det er rigtigt, det, de vil have dig til at tænke og gøre. Du skal derfor huske at tænke efter selv om det, de siger, nu også er klogt og korrekt. Mit budskab her er såmænd bare, at du endelig ikke må tro, at de er meget klogere end dig, bare fordi det er dem, der bestemmer og har magt, eller fordi de har deres eget tv-show eller skriver i en avis eller noget lignende. Du har jo selv lige set, at du er en hel del klogere end en af de mest magtfulde mænd i USA og end en politiker i det danske Folketing.

Og hvis du ikke svarede rigtigt i de to spørgsmål, så behøver du ikke at fortvivle. Som du kan se, så kan man blive til meget uden at have forstået matematik og uden at have bestået folkeskolen. Men... det er nu ingen undskyldning for at drive den af. Tænk på hvor surt det vil være, hvis dem der bestemmer over dig er nogle fjolser, som tager dumme beslutninger, uden at du kan se det. Så kan de jo bilde dig hvad som helst ind.

2 kommentarer:

  1. Det er en interessant blog du har og jeg har med glæde fulgt den i ca en måned nu.
    Jeg synes dog at dine inlæg til tider kan være lidt ensidige eller postulerende.

    Du skriver f.eks. om både Bill O'Reilly og Aase D. Madsen, at de ikke kan bestå en 7. klasses matematikprøve. Det er tydeligt at procentregning ikke er deres stærke side, men jeg er ret sikker på at en 7. klasses matematikprøve indeholder MEGET andet end procentregning..... og det er såmend ikke fordi jeg vil forsvare ovennævnte personer :-)

    Du antyder også at man er klogere end personer med magt og anseelse, hvis man selv kan svare rigtigt på de to spørgsmål.... klogere??? er klogskab det samme som at være god til procentregning? det mener jeg nu ikke. Og i øvrigt er de to nævnte personer vel ikke representanter for alle med magt og anseelse? (det håber jeg da i hvert fald ikke) :-)

    Anyway, jeg synes rigtig godt om dine indlæg, men de her ting generede mig altså en lille smule ;-)

    /Nicolaj

    SvarSlet
  2. Nicolaj, hvad kan jeg sige? Du har nok ret. Det er ihvert fald rigtigt det du skriver, og jeg vil overveje det. Blandt mine "undskyldninger" er at jeg skriver med en vis portion sarkasme (som måske ikke er til at se) samt altså også en lille portion harme.

    Måske er jeg blevet "amerikansiseret" (et ord der vidst kan betyde hvad som helst)? Jeg ser godt nok så lidt TV som muligt, men den største TV-kanal herovre er altså som en 24-timers udsendelse fra Dansk Folkepartis årskongres - bortset fra at tv-værterne råber seerne og gæsterne lige ind i fjæset med vrede og arrogante og ofte hadske og nedladende kommentarer. Måske råber jeg tilbage her på bloggen til et helt andet publikum, som ikke forstår hvorfor? Jeg vedhæfter lige klippet med Bill'O (det er ikke et af de værste, men emnet er nok et af de vigtigste, som han her gør grin med - sygesikring til alle).

    [Det gør jeg så ikke alligevel. Man må åbenbart ikke have den slags html-tags i kommentarerne. Men det kan altså ses her.]

    Under alle omstændighder, så vil jeg tage din kommentar til efterretning. Det nytter jo ikke at folk der læser her tror at jeg er sur og postulerende, når jeg selv tror at jeg bare er sarkastisk og påpegende.

    SvarSlet