mandag den 15. marts 2010

En filosofisk føljeton om landets frihedsminister

For en uges tid siden havde jeg et indlæg på Modkraft.dk, der bl.a. blev indledt med følgende ord:
En af de mest fascinerende personligheder i dansk politik er efter min mening Han er noget så sjældent som en dansk politiker med en ideologi. Dette synes alle at være enige om. Spørgsmålet er så blot: hvilken ideologi
Jeg har bl.a. fulgt hans skriverier igennem et års tid, fordi det er min professionelle og personlige interesse at forsøge at forstå politiske og sociologiske tankesystemer og ideologier - og et sådant udgør Søren Pind. Jeg har efterhånden samlet nok materiale til at kunne gå igang med at skrive en slags analyse af Søren Pinds ideologiske udgangspunkt, med udgangspunkt i hans forfatterskab, og jeg har besluttet mig for at dele mine overvejelser med Modkrafts læsere. Den filosofiske analyse af pindismen vil blive bragt som en serie her på Modkraft - jeg gætter på at jeg vel kan præsentere et kapitel med et nyt aspekt en gang om ugen.
Dette indlæg blev bragt på Modkraft den 4. marts. Der står også en masse andet i det, men det var primært en slags introduktion, hvor jeg bød Søren Pind velkommen til sit nye "Frihedsministerium" og opridsede nogle af de udfordringer, han muligvis kan møde i sit fremtidige arbejde - samt de udfordringer, der er for os, der ønsker at forstå hans filosofiske og ideologiske udgangspunkt.

Det sidste tager jeg fat på idag med det første egentlige kapitel i den filosofiske føjleton om "Frihedsministeren". Søren Pind har erklæret, at han vil bruge sit nye embede til at kæmpe for "demokrati og menneskerettigheder", så derfor ser vi i dette kapitel nærmere på den filosofiske ministers eget forhold til netop begrebet 'rettigheder'. "Frihedsministeren" Kapitel 1: Forholdet til rettighederne kan altså læses på Modkraft.

Der vil som sagt komme flere kapitler i denne føljeton, hvor jeg vil forsøger at komme ind til kernen af frihedsminsterens filosofiske udgangspunkt og undervejs sammenholde hans filosofi med en anden ideologi, nemlig liberalismen. Når føljetonen en dag bliver færdig - dvs når jeg ikke gider at skrive mere på den - så vil jeg sikkert samle alle kapitlerne og lægge dem ind her, men indtil da, må du følge med på min blog på Modkraft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar