mandag den 16. maj 2011

Perspektiv-fotografering

Pressefotografen Paul Hansen, som arbejder for den svenske avis Dagens Nyheter, vandt i år prisen for Årets Nyhedsbillede Udland. Han fik prisen for et billede af liget af den 15-årige pige, Fabienne, som blev dræbt, da politiet i Haiti skød vildt omkring sig i dagene efter jordskælvet i 2010. Dagens Nyheter skriver om udnævnelsen:
Förstapriset till Paul Hansen för bilden på den 15-åriga flickan Fabienne som dödades när polisen sköt vilt i luften under plundringarna i huvudstaden Port-au-Prince efter jordbävningen på Haiti är logiskt. 
 Paul Hansen fortæller selv, hvad han mener billedet fortæller:
För mig symboliserar bilden hur djupt ett land kan sjunka moraliskt av fattigdom och desperation. Till och med när hon ligger död plundras hon av desperata människor.
Det er altså et billede, som fortæller en historie om et samfund, der er synket dybt og har mistet al moral. Et samfund af desperate, fattige og amoralske mennesker, som benytter enhver lejlighed til at plyndre vildt. Dermed passer det jo perfekt som illustration til den medie-fortælling som gik verden rundt, og fremmanede en fortælling om den haitianske befolkning som "løsslupne vilde".


Perspektiv og historiefortælling
Men vent... ligesom billedet i New York Times, der fungerede som en illustration til en historie om hvordan "pockets of violence and anarchy, reports of looting and ransacking" opstår i kølvandet når "authority breaks down" slet ikke viser de vilde plyndringer og kaos, som artiklen handlede om, så kan vi faktisk heller ikke se nogen desperate mennesker, som plyndrer Fabiennes lig, på Paul Hansens billede i Dagens Nyheter.

Alt vi kan se er liget af den 15-årige pige og nogle personer, som bærer ting væk fra nogle ruiner langt i baggrunden. Der er ingen haitianere i nærheden af liget på Paul Hansens billede! Hvordan kan han så sige, at billedet symboliserer "hvor dybt et land kan synke moralsk", og at det viser at "til og med, når hun ligger død, plyndres hun af desperate mennesker"?

Her er billedet:

Som du kan se, er de eneste haitianere på billedet - udover Fabiennes lig - de to mænd i baggrunden, som ganske fredeligt bærer ting væk fra en ruin efter jordskælvet. Det kunne altså lige så godt fortælle en historie om tragedie, ødelæggelse og overlevelse. Perspektivet gør, at billedet viser en nærmest mennesketom plads i ruinerne efter det ødeæggende jordskælv.

Men så mennesketom var pladsen faktisk slet ikke. Her er et andet billede af den samme scene fra et andet perspektiv:


Dette billede - taget på samme tidspunkt - viser liget af den 15-årige Fabienne, omgivet af "vestlige" fotografer, som alle var optaget af at tage billeder fra det rigtige perspektiv, så de kunne fortælle historien om "vilde plyndringer" og "moralsk forfald" til deres hjemlige medier og befolkninger.


Fra dokumentation til manipulation
Selvfølgelig skal pressefotografer tage billeder i sådanne situationer - også af lig. At være pressefotograf i en katastrofe-situation er givetvis ikke noget let arbejde. Men når billederne bruges til at konstruere historier om hvordan en hel befolkning nærmest er vilde barbarer, hvis dyriske instinkter skal holdes nede af en stærk - og "vestligt" støttet - politisk autoritet, så tager de altså skridtet fra at dokumentere en tragedie til at lukrere på gammel-kolonialistisk frygt for og fryd over "de vilde".

De bekræfter de hjemlige befolkninger i en følelse af at være bedre og mere "civiliserede" - de fremmaner en følelse af "godt det ikke er os - vi er hævet over den slags". Desuden legitimerer de at "katastrofe-hjælpen" først og fremmest drejede sig om at etablere "command and control" fremfor at hjælpe befolkningen med at organisere den videre overlevelse og dagligdag.

I sidste ende er det en fortælling om, at magt og autoritet er det eneste, som forhindrer kaos og samfundets sammenbrud. Kun de færreste journalister på Haiti fortalte historierne om lokalbefolkningens selv-organisering og gensidige hjælp under krisen. Fokus var istedet på nødvendigheden af at indsætte militær og give politiet kontrollen over samfundet - det selvsamme politi som skød og dræbte Fabienne.


Hvilket billede symboliserer "moralsk forfald"?
For mig er det mest af alt det andet billede - det med alle fotograferne - som symboliserer "hvor dybt man kan synke moralsk". Det er det eneste af de to billeder, som faktisk viser mennesker, der "plyndrer" liget af den 15-årige Fabienne. Det viser en klynge presse-fotografer, som ikke bare tjener penge på at dokumentere en tragedie (det er deres arbejde, og det er der ikke noget galt i), men også flokkes omkring et lig for at fortælle en historie, som ikke hjælper ofrene for tragedien og som grænser til kynisk manipulation.

Det andet billede fortæller efter min mening også en yderst relevant historie, og for mig er det mere symbolsk og rammende end det første, som viser en meget redigeret og manipuleret del af virkeligheden. Men det vandt ingen presse-priser, selvom det netop viser pressens arbejde og er meget tættere på at vise, hvordan den pågældende scene så ud i virkeligheden.

Måske viser det ikke ligefrem en flok vestlige fotografer, som er "sunket dybt moralsk", men det giver i hvert fald mere anledning til diskussion og overvejelse om moral og etik end Paul Hansens manipulerende fotografi. Det er således mere symbolsk og tankevækkende.

Det andet billede er taget af den amerikanske fotograf Nathan Weber. Jeg fandt det på hjemmesiden Gwaeron.org (via surrender nuts), som sætter de to billeder sammen under overskriften "De l’hypocrisie des avaleurs d’images". Hver for sig fortæller de to vidt forskellige historier - sat sammen fortæller de en helt tredie:

Én scene, to vinkler.
Øverst: Paul Hansens billede, som vandt den svenske pris for "årets nyhedsfoto udland".
Nederst: Nathan Webers billede af den samme situation fra en anden vinkel.

1 kommentar:

  1. Rapport fra Amnesty International viser risiko for voldtægt på Haiti er steget dramatisk siden det voldsomme jordskælv rystede landet og anarkiet blev realiseret. Kvinder kan ikke længere søge hjælp hos autoriteterne.

    SvarSlet