søndag den 22. januar 2012

"Den frie presses" troskabsed

På hjemmesiden for selskabet Berlingske Media under "Redaktionelle Principper" (nu "Vores værdier") finder man Berlingskes redaktørerklæring fra 1948, som stadig gælder for alle redaktører på Berlingske Tidende, B.T. og Weekendavisen. Her er et uddrag (mine fremhævninger med fed):
Gennem to hundrede år har Det Berlingske Hus udgivet blade, som skulle kunne finde plads i danske hjem, bringe hurtige og pålidelige oplysninger om begivenheder i ind- og udland og yde redelig vejledning i drøftelsen af tidens spørgsmål.

I overensstemmelse med disse traditioner ledes de Berlingske blade i national og demokratisk ånd, i ærbødighed for kristendommen og i troskab mod fædreland og kongemagt.

Bladenes grundsyn er konservativt. De er ikke og bør ikke være bunden af tilslutning til noget politisk parti.
Det forklarer jo en del.

Jeg vidste godt, at Berlingske var en ærkekonservativ avis, som forherliger kristendom og går i tabloid-mode når der er noget om "de kongelige". Det kan man jo ligesom ikke undgå at lægge mærke til, hvis man læser avisen. Men jeg vidste ikke hvorfor. Det vil sige, jeg troede nok at det bare var noget med at sådan har det altid været eller noget. At det ligefrem var formelt nedskrevet i deres ansættelseskontrakt og redaktionelle principper, at koncernens medier er forpligtet til "troskab" og "ærbødighed" overfor konservative institutioner og "grundsyn", det var jeg faktisk ikke klar over.

Det kunne de da godt tage at skrive lidt mere tydeligt i deres kolofon eller noget, så læserne ved hvilket kvalitetsprodukt, de køber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar