mandag den 13. august 2012

Børnearbejdere i Statens tjeneste

Læg lige mærke til den sætning, jeg har fremhævet i følgende citat fra en artikel i Berlingeren (der har den fra Fyens Stiftsidende):
I 2008 blev det gjort obligatorisk for seksårige at begynde i børnehaveklasse. Det koster samfundet mange penge at udskyde børnenes debut på arbejdsmarkedet og holde dem i børnehave et år til, lød en af begrundelserne. Dog har det siden været muligt at udskyde skolegangen ved at søge dispensation.
 Det var godt nok en sætning der gav mig en WTF?-oplevelse. Jeg læste den igen og igen, men den blev ved med at sige det samme. Jeg genlæste hele artiklen, men intet sted står der noget andet end at den nye lov er til for at skubbe børnene hurtigere ud på arbejdsmarkedet. Det er det eneste argument, avisen skriver om.

Der er intet om børnenes tarv, forældrenes interesser, vigtigheden af at lære noget... Kun: børn skal hurtigt i skole, så de hurtigere kan blive færdige, så de hurtigere kan blive producenter, så staten kan tjene flere penge. Vi taler om 6-årige børn, som udelukkende betragtes som kommende producenter!

WTF?

1 kommentar:

  1. Jeg først besøkte denne bloggen og jeg virkelig liker, og jeg synes det er veldig nyttig og interessant, jeg er imponert jobber for å vise her på denne bloggen, håper jeg du vil beholde, og vil dele mer enn på denne måten,
    http://www.biseresult.pk/larkana-board.html

    SvarSlet